Vær fremme i skøne både menneskeligt og teknisk i firmæt

I nærmest alle firmaer både indenlands og udenlands er der mange forskellige ting, der skal være orden i holdes styr på af et eller flere mennesker. Det bliver en nemmere og nemmere opgave, som årene går, og teknologien udvikles, men der skal også være styr på de mere menneskelige aspekter i virksomhederne.

Dokumenthåndtering i databaser

Vi starter med at overveje, hvordan man bedst muligt kan udnytte teknologien til at forbedre firmaets tilgange og muligheder samt overblik. Det handler bl.a. om dokumenthåndtering, da dokumenter uden et dokumentstyringssystem hurtigt kan blive én stor rodebunke med hundredvis af dokumenter, hvilke ingen rigtig kan finde rundt i. Det eneste, der får det til at fungere uden et egentligt dokumenthåndteringssystem, er held og den smule overblik, man kan danne i sin egen lille andel af dokumenterne. Et dokumentstyringssystem er en kæmpe hjælp, når kunder eller samarbejdspartnere eksempelvis skal lukkes ind i en part af firmaets delte dokumenter. De skal jo ikke nødvendigvis have adgang til fortrolige dokumenter, som ligger i samme digitale bunke. Det vil desuden kunne få jeres virksomhed til både at fremstå og fungere mere overskudsagtige, da et dokumentstyringssystem vil give mulighed for at foretage søgninger for at finde frem til specifikke dokumenter. Det vil spare tid, i modsætning til hvis I er nødsagede til at lede forvildede rundt i en masse dokumenter.

Samtalekommunikation

For at gå videre til det mere menneskelige område i et firma må vi ikke længere have fokus rettet mod teknologien. Selvom teknologien kan skabe genveje i forbindelse med kommunikation generelt, er det også vigtigt for ansatte at have ægte menneskelig kontakt indimellem. Det er væsentligt, for at alle trives på arbejdspladsen, at chefer og ansatte sommetider afholder møder omkring, hvad der kan forbedres, og hvilke udfordringer de forskellige har for tiden – med de andre eller med arbejdsopgaverne.