Med en kundetæller ser du, hvem der handler hos dig
Har du en webshop, du går op i at optimere, så kender du sikkert til det at bruge den indsigt, du får fra analyseredskaber. Indsigt i form af antal besøgende, hvem der besøger dig (demografi), og hvor længe de bliver på din side, før de klikker videre til noget andet. Men du kan faktisk hente lignende data fra din fysiske butik med teknologier, der tæller kunderne og fordeler dem på flere parametre.
Hvem handler hos dig? Få indsigt med en besøgstæller
Læs mere her om, hvordan sådan en kundetæller fungerer. En besøgstæller kan optælle antallet af besøgende og ud fra højden vurdere, om der er tale om voksne eller børn, og om de voksne kunder er mænd eller kvinder. Med den indsigt bliver du klogere på, hvem der er mest tilbøjelig til at handle hos dig. Du bliver også klogere på, hvem du ikke er god nok til at få ned i butikken – og meget mere.
Optimér vagtskemaer med de rette data
Fx kan du sammenligne data mellem klokkeslæt eller dage. Hvis der fx generelt er en tendens til, at din butik får flere besøgende hen på eftermiddagen i hverdagene, var det måske her, du burde have flest ansatte på arbejde. Hvis der omvendt ikke er så mange kunder i timerne op til lukketid, ved du, at du kan klare dig med færre ansatte på disse tider. Så indsigten kan du bruge til at optimere vagter.
Kom ikke på kant med GDPR
Men hvad med GDPR – altså persondataforordningen? Det kan være dyrt for virksomheder, når de kommer på kant med EU ved at indsamle eller gemme personoplysninger i strid med forordningens forskrifter. Problemet eksisterer dog ikke ved visse persontællere, siden de ikke gemmer data om den enkelte besøgende, men i stedet gemmer generelle data om antal besøgende, antal mænd osv.