De første skridt som ny forretning

Mange danskere springer ud i iværksætteri. Når man starter dén tilværelse, er der rigtig mange ting og overvejelser, man skal være opmærksom på. Det kan være svært at holde hovedet koldt og næsen i sporet, så her er en guide, hvis du netop har startet din nye butik – eller drømmer om det.

#1: De korrekte lokaler

Når du har fastlagt dit brand, er det vigtigste og første skidt på vejen at skaffe lokaler, der kan huse din butik. Ingen lokaler, ingen forretning – så simpelt er det.

Når du skal vælge lokaler, skal du først og fremmest tænke over den geografiske lokation. Her kan det være en fordel at tænke over din målgruppe af kunder, for derefter at overveje, hvor de oftest opholder sig. Mange gængse forbrugere opholder sig for eksempel i byens centrum, men her er huslejen også markant dyre.

#2: Lav larm omkring din biks

Efter du har fået lokalerne, er det vigtigt, at dine fremtidige kunder opdager, at netop du nu flytter ind i deres lokalområde. Derfor skal du lave larm omkring dig selv. Det kan du for eksempel gøre på sociale medier. På Facebook er det blandt virksomheder meget populært at lave konkurrencer, hvor folk skal ”like” og kommentere for at deltage i konkurrencen.

Du kan også gøre opmærksom på dig selv i den virkelige verden – det vil helt sikkert også fange en anden målgruppe end metoden på sociale medier gør. Det kan du for eksempel gøre til den lokale byfest!

Naturligvis skal du også uden på butikken vise, at det er DIG, der er flyttet ind. Det gør du bedst ved at få sat facadeskilte op. Her skal du lægge en del tanker bag. De skal være flotte og iøjefaldende, men du skal huske at tænke over, hvordan din virksomhed gerne vil fremstå – er det en eksklusiv butik, skal det afspejles i facaden!