Bliv klar til at eje et supermarked

Er du butiksejer, eller overvejer du at blive det snarest muligt? Da er der et par forskellige ting, du nok lige skal få styr på inden påbegyndelsen af det egentlige projekt med alle de mere eller mindre dyre processer. Noget af det kan du inspireres til at overveje her i artiklen, og andet vil du selv finde ud af i forløbet.

Indretning i butikken

Hvis det er eksempelvis et supermarked, du vil eje, er der meget, der handler om indretningen og inventaret i forretningen. Nogle kunder vil nærmest kunne finde på at fravælge et supermarked, hvis indretningen er for tætpakket, rodet eller forvirrende. For at undgå det, er det en god idé at rådføre dig med andre og evt. professionelle omkring inventar til butik. Det kan være den mindste forskel, der overtaler en kunde til at vælge et supermarked fremfor et andet – en forskel såsom tilbud om pæne vinhylder, der er investeret penge i, versus et halvhjertet forsøg på det samme.

Regnskabsfører eller et ansigt udadtil?

Udover indretningen er administrationen væsentlig for en velkørende forretning. Er det noget, du selv vil stå for, eller vil du hellere være et ansigt, kunderne vil komme til at kende i butikken? Det er op til dig. Det handler om at prioritere, hvilke arbejdsopgaver du kommer til at uddelegere til ansatte, og hvilke du selv vil påtage dig. Det er noget, du vil finde fordelagtigt at være sikker på tidligt i processen, da du da vil kunne fokusere målrettet på at kunne varetage den opgave problemfrit.

Supermarkedets størrelse

Du skal også beslutte, om dit supermarked skal være et af de større ligesom Bilka, eller om du vil have det fint med at have en mere lokal butik. Det vil desuden spille en stor rolle for, hvor meget plads der er at gøre med ift. indretningen.